måndag 22 augusti 2011

Af, funderingar och lättnader!

Var till af idag för att prata med dom igen efter som jag nu är helt arbetslös och kan då skrivas in "på riktigt" hos dom. Och allt gick förvånansvärt bra!
Efter som jag ska på praktik i ca 1år och en praktik plats är inte en anställning. Man är alltså inte anställd hos stallet man har praktik i utan man är bara praktikant. Så därför får man ingen lön. (do don don doooo tänker ni då, hur ska hon då överleva...?) Jo. de är så att man kan gå till arbetsförmedlingen för att ansöka om praktik bidrag, oftast får man vänta 3 månader innan man kan få de, för om man väntar 3 månader från att man har skrivit in sig så kommer man med i deras "jobbgaranti för unga" eller nåt sånt.
Jag fick uppmaningen av min handledare att gå till dom och söka, och de står även på HYNs hemsida (läs om de här) och de gjorde jag. Först gick jag dit och fick konstiga svar av dom och att jag skulle gå hem och kolla igen, för dom trodde inte på mig. Jag var rosen rasande när jag kom ut där ifrån och gick hem och gjorde upp en massa argument för varför jag skulle ha praktik med mer. Kollade upp allt igen och gick dit en gång till. Den här gången gick de bättre och jag fick skriva in mig mm. Dock inte på riktigt för jag var vid de tillfället inte helt arbetslös. Och så skulle jag komma tillbaks en gång till när jag var helt arbetslös för att prata mer med dom. Vilket var idag.
Och de gick som sagt toppen!
Jag är med i af fast jag har praktik samtidigt. Om 3 månader ska jag åter dit igen för att söka bidrag och komma med i deras "jobbgaranti för unga". Allt som allt så fick jag igenom allt som jag ville ha och allt som jag var orolig att jag inte skulle få igenom!
Vilken lättnad. Innan har de känts som om allt var så osäkert om hur de skulle bli, och tänk om jag inte hade någon chans alls att få bidrag då kunde jag ju inte ta platsen mm. Men nu känns allt verkligen verkligt. De kommer hända!
Så nu är de bara att försöka börjar planera och packa ordentligt, för om exakt en vecka börjar jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar