måndag 16 januari 2012

Några saker som jag....

... kommit underfund med sen jag började jobba i stall/hästverksamhet

1. Säg JA
"Ida kan du ha teori lektionen sen?"
"...öööö... visst!" 
Säg ja till allt (som inte är farligt eller riskfyllt). Jag har lärt mig massor genom att bara svara ja. Jag har haft teorilektioner och voltige pass och har fått massa tillbaks genom att bara lära barn sadelns delar tex. Även om jag inte har vetat hälften av vad jag har gett mig in på och inte haft en aning om hur de skulle slutat så har jag bara provat mig fram och gjort på mitt sätt, använt en gnutta sunt förnuft och lite logik så har de gått bra. Och man får till 99% alltid något gott tillbaks.


2. Se-och-lär Prova-och-gör-fel
Jag har ögonen vidöppna när jag jobbar, tittar och tar in, funderar och analyserar de mesta. tex när A och P rider, har lektioner, hanterar hästar mm. Man kan alltid lära sig något av att bara se hästkunniga människor hantera hästar.
Sen prova-och-gör-fel delen är inget man ska vara rädd för. När jag kom hit var de 40 olika nya hästar att lära sig, + helt olika utrustning beroende på hästen + helt olika beteenden från hästarna. Och de kan inte alltid vara någon som vet och kan hästarna med dig hela tiden i början, man får försöka och prova sig fram och blir de fel så blir de, om inte någon kommer till skada så är ingen skada sked.

3. Du kommer alltid ha ont någonstans
höhö ja kanske inte den roligaste punkten men åå så sann. I början har man ont för att allt jobb är nytt, man kanske inte har dom rätta musklerna och man har tränings värk. Efter ett tag går allt detta över men då kommer i stället ont i nacken och axlarna efter mycket stalljobb mm. Efter detta kommer sen ont i foten efter att blivit trampad, ont i armen efter blivit biten, ont i fingrarna efter brännmärken. För även om dom flesta hästarna är snälla så blir de att när man hanterar runt 40 olika hästar per dag där 70% av dom är unghästar så kan något gå fel, hästen hugger tag i dig när den bara skulle nosa, hästen tittar på något annat åt något annat håll och vet inte vart den sätter fötterna för än det är på din fot. För privat ryttare med en eller två hästar blir de inte alls samma sak då de hästarna kanske är väldigt snälla.
Jag har en väldigt hög smärtnivå (eller vad man säger), jag kan gå och ha ont på flera olika ställen men lägga de i bakhuvudet och ignorerar de för att jobba vidare, vilket har varit ganska användbart dom senaste månaderna.

4. FRÅGA
De finns inga dumma frågor
= såå sant.
Fråga allt du kan komma på, om allt du undrat över, varför gör dom så, varför inte såhär, kan man göra såhär, vad händer om jag gör såhär. Utnyttja tillfället du har när du jobbar med/för någon som är duktigare/kunnigare än dig själv. Hänger också ihop med se-och-lär delen, se vad dom gör, funderar på varför och sen fråga. Se vad effekten blir av de dom gjorde och prova att göra samma sak nästa gång själv.
Sen ska du även vara ärlig med vad du kan och inte kan, de är ingen idé att ljuga och säga att du kan något, även om du inte kan de bara för att visa dig duktig. De är bättre att säga direkt "jag kan inte lär mig" och då i stället blir du visat direkt hur du ska göra och får samtidigt lära dig. De uppskattar arbetsgivare/medarbetare mer än att du ska visa dig på styva linan, de blir fel och dom får göra om och göra rätt själva.
MEN då säger jag inte att bara för att du inte kan så ska du inte prova först!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar