fredag 17 februari 2012

Dressyrträning 16/2

Igår var de dressyr träning för Annika igen och jag red Aquador.
Från början märkte jag direkt att han var betydligt stelare i vänster sida än höger, annars har de länge varit högersidan som varit de vi varit tvungna att jobba på men nu var de vänster, vilket är bra då de inte är bra om han fastnar helt i höger. Vi jobbade mycket med skolorna, där vi red in på kvarts linjen för att sen göra en volt mot sargen (ca 6m volt) och efter de rida ut i en öppna eller sluta. sen även rida en öppna och göra volt sen ur de göra en sluta. Aquador försökte med alla knep han kunde för att komma undan. Vi jobbade också mycket med att rida rakt på medellinjen men ställa åt höger och vänster, och vänster var verkligen jobbigt. I stället för att han skulle ge med sig och ställa i nacken så spände han sig, stack ut höger bogen och slängde ut backen när jag kom åt honom. Dock så har min sits blivit så otroligt mycket bättre så jag klarade verkligen av att sitta igenom när han krånglar och jobba vidare, innan har jag tappat balansen när han har krånglat och varit tvungen att börja om men igår klarade jag verkligen att rida vidare och kräva igenom de jag vill tills han gav med sig, och när han väl gör de så går han så underbart fint. Förstår inte varför han ska jobba emot en så mycket och inte bara ge med sig direkt haha...
Sen jobbade vi på serpentiner i galopp och de gick mycket bättre än sist, dock så ökar han så fort de blir jobbigt vilket krånglar till de hela en del.
Allt som allt så gick de super tillslut och han gick verkligen underbart i slutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar