torsdag 16 februari 2012

Hoppträningen 15/2

Igår var de hoppträning igen och de gick strålande!
Tyson kändes lite loj från början och han hade innan gått ett dressyr pass tidigare på dagen men jag har nu kommit på ett sätt att tagga till honom lite i galoppen då de är där vi har haft mest problem tidigare. Mycket tempoväxlingar och sen reta honom lite, vara på honom konstant i svängarna och noga med tempo och engagemanget. Annars har jag mest låtit honom rullar på för att han ska komma igång då han brukar vara väldigt stel i början men igår var jag på honom hela tiden och de resulterade i att jag fick en mycket bättre grund galopp från början och inte behövde jobba såå mycket för den när vi började hoppa.
Igår var de en tre kombination på långsidan och sen två räcken som stod på böjda spår till räcken.
Och de gick så bra, dom böjda spåren var lite kniksiga så de stod hinder ivägen som man var tvungen att rida "runt" men kombination gick super. De slutade med att vi hoppade den, pierre höjde sista räcket, vi hoppade den, pierre höjde sista räcket, vi hoppade, han höjde, vi hoppade. De blev ganska högt till slut och annars brukar jag säga ifrån direkt, men han är så snabb att när jag började rida mot hindret drog han upp sista två hål, och då kunde jag inte banga. Sista gången tvekade jag och inhoppet på först hindret blev inte bra, men sen fick jag lite jävlaranama i mig och tänkte att nu kan jag inte banaga ur, så jag drev på mellan ett och två och bara försökte hänga med på två och tre med ben om.
Hela rid passet slutade med att jag satt och skrittade av i 10 min med ett fånigt leende på läpparna.
Tyson i höstas när han precis hade kommit hit


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar