fredag 11 november 2011

Dagens hästar

Har haft en hyfsat dålig dag idag med, mobilen som började fungera igår kväll stängde ju av sig själv i morse... så var de med de. Var för lat igår att återställa den till "original" som dom rekommenderar men nästa gång de händer ska jag göra de omedel bumms. Kan ju inte gå utan en telefon, del pga. av säkerhets skäl, om de händer något kan jag inte ringa till någon, och att jag är allmänt beroende av den... Men jag ska lösa de här på något sätt!

Annars idag har jag förutom de vanliga, hunnit med att rida två hästar.
Först red jag Flight
Det gick super. Egentligen skulle Pierre rida honom med precis då så kom några som skulle hämta en häst dom har köpt, en av Irländarna som kom för inte så många veckor sedan. Så jag fick rida honom, började utan sporrar och spö men då han kändes väldigt loj och mot strävig hoppade jag av och tog ett spö. Red med gramman på honom då han blir väldigt hög och kort i nacken, speciellt i galoppen men rider alltid med väldigt lång grammand då jag egentligen inte gillar vad effekten ofta blir av den. Han är ganska stum och stel i början när man rider honom så framridningen brukar alltid gå ut på lösgörande. Började så klart med att jogga igång honom på fyrkanten och volter, och efter de brukar jag i vanliga fall  rida mycket åttvolter för att böja åt båda hållen men idag provade jag något nytt.

 Ni får ursäkta min ritning, är inte sååå stadig på frihand. Men man börjar i trav, vi säger vänster varv för de va där jag började. Rider in i hörnet och i hörnpasseringen övergång till skritt, jobbar ett varv på volten (volten gör man så stor man vill) med att böja, ställa och forma, när man sen kommer till hörnet övergång till trav och ett varv på volten till, jobba böjningen och ställningen, sen ut på rakt spår efter långsidan och rakrikta. Rakrikningen ville jag ha med som en avstämning. Sen in i hörnpasseringen och övergång till skritt osv. samma sak i alla fyra hörnen. Detta kan göras i från och till alla gångarter. Sen i galoppen gjorde jag samma sak fast utan övergångarna, Flight är väldigt lätt påverkad med sitsen så i galoppen stod jag upp i stigbyglarna på lång sidorna och satt ner på volten och jobbade ihop honom för att sen flytta på lite lättare på långsidorna. Red på utebanan (som fortfarande är jätte fin och torr att rida på) och den är lite mer fyrkantig i stället för rektangulär (som ridhus).
Efter detta blev han riktig fin och de var super roligt att rida honom. Även om han mot slutet väldigt gärna vill hänga sig på grammanen (och de blir den effekten jag absolut inte vill ha) så får man lyfta upp honom igen och få under bakbenen.
Annika kom på Totte mot slutet av passet när jag jobbade honom i galopp och hon tyckte de såg riktigt bra ut och att han såg fin ut. Alltid kul att höra då man rider lite mer självständigt och "på mitt vis" (alltså dom övningarna som jag tycker passar) och att man gör de med framsteg!

Sen red jag Marwin för Annika
Ja... Först kändes han som en ubåt med ett tittoskåp (eller vad de heter..). Huvudet rakt upp och kroppen som en enda lång stolpe. De blev bättre tillslut men han jobbade mycket mot mig. Lurade mig att vara för lat och inte ta skänkeln ordentlig med mera. Största problemet vi har nu är galoppfattningarna. När jag fattar galopp tar jag fram min innerskänkel så mycket att vikten faller bakåt utåt på de yttre sittbenet. Alltså säger mina skänklar en ska och min vikt något helt annat. Måste kunna sträcka upp min inner sida och få fram inner höften så vikten kommer där i stället, detta är väldigt tydligt på mig i vänster varv. Nu för att få fram min inner höft var jag tvungen att överdrivet titta utåt så att inner sidan sträcker upp sig och kommer på plats. Allt detta plus att Marwin inte riktigt jobbade med mig utan tappade totalt yttersidan och flöt iväg utåt så jag var tvungen att vara riktigt tydlig i min yttersida.
jaja tillslut efter många duster fick vi till de och de gick bra men måste verkligen tänka på detta, få fram höften!
Annars jobbade vi mycket med sidvärströrelser. Skänkelvikning på rakt spår efter långsidorna. Det gick betydligt bättre i alla fall. Är mycket bättre i min lodräta sits nu också, kan sitta med och jobba ordentlig även om de ibland kan bli lite studdsigt.

Så allt som allt en mycket bra rid dag. Har dom senaste dagarna varit lite osäker på min rid- och ryttar känsla men nu börjar jag få tillbaks självförtroendet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar