torsdag 3 november 2011

Min utveckling hittills

Nu har jag varit här i lite mer än två månader och jag kan ju säga att min utveckling från början fram tills nu har gått i storm steg. Både kunskaps mässigt och ryttar mässigt.

Min ridning:
Sits - Min lodräta sits har förändrats drastiskt.  När jag kom hit hade jag inte ridigt en ordentlig dressyr lektion på många många år (vilket jag skämdes över) och första lektionen jag hade här för Annika höll jag på att skämmas ögonen ur mig. Jag kunde bokstavlig talat inte sitta ner i traven utan var som en studs boll helt ur takt och tappade balansen hela tiden. Jag tyckte otroligt synd om hästen som var tvungen att släpa runt på mig. Nu två månader senare sitter jag mycket djupare ner i sadeln och idag för första gången lyckades jag rida i riktigt ordenligt tempo i traven, hamnar alltid annars i undertempo för att jag vill att de ska gå långsamt för att de inte ska bli så svårt. Annika säger alltid Kyra Kyrklunds citat "De får skumpa, men då ska de skumpa i takt" och de är typ de jag går efter nu.
Med att min sits blir bättre och bättre blir även min linje från hästens mun till min armbåge, innan var den bruten vid handen men nu när jag kommer djupare ner i sadeln kommer händerna i en bättre position. Min höger hand är fortfarande ett frustrerande objekt och jag börjar känna mig smått handikappad. Har märkt mer och mer nu att jag inte kan vara lika nyanserad i den som i min vänster hand, den viker ofta ner sig så de blir barnvagns hand i stället och då tappar jag kontakten, speciellt när den är min ytter hand.
Måste även få upp blicken, tittar väldigt gärna ner, speciellt i dressyren och är fokuserad på hästen. Egentligen vet jag inte riktigt varför jag gör de, har blivit en dålig vana, kanske för att se hästens form i stället för att gå på känsla eller så vill jag helt enkelt se vad jag gör. De är inte alls så i hoppningen då jag är för fokuserad på hindren och vägen för att ha tid att titta ner hela tiden.

Hoppningen - Mycket har hänt sedan jag kom hit, hoppningen är väl inte där störst framsteg har tagits men jag har utvecklats sen jag kom hit. Mitt största problem just nu är att jag är höjdrädd. Jag tränar på en häst som är minst 173 och har tävlat 130 och jag tycker de är stört läskigt att hoppa 90 cm. De är pinsamt men ju mer träning och rutin jag får hoppas jag att de släpper efter hand, de börjar bli lite jobbigt.


Min kropp:
Jo den har förändrats. Efter första veckan här var jag som en sladdrig död fisk. Hade ont överallt och och orkade knappt något på kvällarna. Men efter två månaders arbete har jag nu fått "grund" musklerna i armar och benen för jobbet. Speciellt armarna.
Nu ska jag bara jobba på att bli en lättare, starkare ryttare. Ska försöka tappa mitt socker sug, har nog höjt den till toppen efter två månader av inte särskilt sund kost med massa godis och onyttigt, men nu är de slut med de och jag ska verkligen försöka lägga band på mig. Speciellt efter som de är så otroligt jobbigt att vara sugen på socker i tid och otid. Och för att förändra min kropp, hade jag inte ätit så mycket godis och skit hade de nog hänt mycket mer med min kropp av allt tungt arbete varje dag men tack vare allt onyttigt är jag inte riktigt där jag vill vara. Så ska jag även jobba på min kondition. Den ligger längst ner på botten för tillfället, muskler och kondition är två helt olika saker även om dom hänger ihop. Men dom musklerna jag har räcker inte riktigt till min kondition. Dom har faktiskt ett badhus (!) här i Svenljunga och jag funderar på om man kanske ska orka ta sig dit några dagar i veckan för att simma, bla för att de är skönt och avslappnande och för att de är bra komplement träning. Men frågan är om man orkar pallra sig dit efter en hel dags arbete.

Min Kunskap:
De går inte riktigt att beskriv vad jag har lärt mig i kunskap sen jag kom hit, det är oändligt massor. Allt från små knep till att knoppa manen (hehe kunde inte riktigt de innan), hantera alla olika hästar och situationer mm. Mycket är själv inlärning, se och lär ungefär och jag har lärt mig massor bara av att se Annika och Pierre rida och jobba med hästarna.

Ja så ligger de till för tillfället och om de fortsätter som de gjort under dom här två månaderna med utvecklingen i raketfart kan jag bara drömma om hur de kommer vara i Juni nästa år. 


 Just de, glömde ju säga att i helgen var de Clear round tävling och KM är på klubben. 
Och jag och Tyson vann KM för ridskolehästar! Kanske komme film på de i framtiden.
 Kom även 2:a på dressyren, första dressyr tävlingen på flera flera år för min del, gick inte så bra enligt mig men några rosetter blev de:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar